Som bilentusiast kanske du länge har funderat på att starta ett företag relaterat till bilar. Här finns det många branscher att välja mellan. Kanske du vill börja sälja begagnade bilar, starta en reparationsverkstad eller sälja biltillbehör? Oavsett vilken bransch du väljer kan du behöva tänka på finansieringen. Då har du många alternativ att tillgå för att kunna höja likviditeten i företaget och uppnå dina verksamhetsmål.
Med hjälp av factoring från Krea kan du belåna och sälja dina företagsfakturor, vilket snabbt ger dig högre likviditet och kontanta medel i verksamheten. Här i Sverige brukar vi benämna factoring som fakturabelåning eller fakturaköp. Vid fakturaköpet säljs dina fakturor direkt till factoringbolaget, medan fakturabelåning innebär att du får ett lån med fakturornas värde som säkerhet. Factoring används ofta av mindre och medelstora företag med syftet att öka verksamhetens likviditetsbuffert.
Förbättra företagets likviditet
Likviditeten är ditt företags förmåga att betala utgifter och räkningar. Resultatet visar skillnaden mellan företagets intäkter och kostnader, medan likviditeten visar skillnaden mellan de pengar som går in i företaget jämfört med de pengar som går ut. För att förbättra företagets likviditet kan du se över vilka kostnader du har i verksamheten. Det kan ofta vara enklare att ta bort kostnader än att sälja mer för att skapa ett önskat resultat. När det gäller fakturering är det viktigt att den görs så fort som möjligt. Du kan ändra betalningsvillkor när du skriver avtal med kunden, från en månad till två veckor eller tio dagar. En annan möjlighet är att du använder dig av factoring, där du säljer fakturorna till ett företag som Krea. Du får då direkt mer pengar och större likviditet.
Hitta rätt område för dig
Det finns flera lukrativa områden du kan ge dig in på som nyföretagare om du har ett stort bilintresse. Du kanske vill öppna en e-handel och sälja mindre tillbehör till bilar, som doftgranar och rattmuffar. Eller så kan du öppna en affär för begagnade bilar, vilket det idag finns en stor efterfrågan på. Bilhandlarnas lager har minskat på grund av kundernas begär, där både finländare och stockholmare är intresserade av bilar som haft tidigare ägare. Bristen började redan för två år sedan när coronapandemin härjade. Då ville många helst åka bil istället för att åka kollektivt. Det är främst elbilar som efterfrågas av kunderna. Miljöskatterna kan också ha haft något med bristen att göra. Folk väljer en lätt begagnad bil i stället för att skaffa en ny tjänstebil, och de är mest intresserade av bilar som drar lite bränsle.
Säljande doftgranar
En av de stora kultprodukterna i bilbranschen är doftgranen, som framställs i form av en klassisk gran med en Wunderbaum-logotyp. Den uppfriskande granen doftar gott och brukar vanligtvis hängas runt backspegeln i bilen. I ett industriområde utanför Strömstad produceras den världskända doftgranen av ett företag vars VD heter Daniel Niklasson. Inne på väggen vid hans lilla kontor hänger de tio granar som säljer bäst, ordentligt rangordnade. I fabriken licenstillverkas doftgranar för marknaden i hela Norden. Fabriken framställer flera tusen träd varje dag, men den exakta siffran är hemlig.